Filip<<>¬

Pitanje s mature(omjer površine i volumena)

8 poruka u ovoj temi

Pozdrav ljudi, 

Jel' netko može objasniti omjer površine i volumena jer je navedeno u ispitnom katalogu da ce i ove godine biti. Konkretno zanimaju me ova dva pitanja(zašto je to tako). Kako veca stanica sporije odstranjuje... Itd

DSC_0135.JPG

DSC_0136.JPG

Podijeli ovu poruku


Poveznica na poruku
Podijeli na drugim stranicama

Krvitiissove pitanja… Mislim imaju smisla jer te tjera da razmišljaš, to mi se sviđa, ali evo ja imam diplomu tog fakulteta za koji se spremate, a moram stati i dobro razmisliti što misle. Nama je bila samo štrebačina :D 

Prva asocijacija mi je bila toplina. Jer je to jedino što mogu smisliti da je u medicini bitno, a odnosilo se na omjer površine i volumena. Recimo beba ima ima veći omjer površine u odnosu na volumen, pa brže gubi i prima toplinu, odnosno brže se hladi i grije u odnosu na odraslu osobu, pa to ima implikacije na hipotermiju i hipertermiju. Dakle, veći objekt, istog oblika, ima manji omjer površina/volumen. Manji objekt, istog oblika, ima veći omjer površina/volumen.

Eh sad… analogijom. Ako je odstranjivanje produkta pasivan proces, difuzija (a nije!), ali uzmimo da je, onda valjda misle na put koji molekula mora proći iz stanice na površinu, odnosno od sredine do površine.

Sad zamislimo da je stanica kocka (a nije!), površina joj je, je li tako, vezana uz dužinu stranice na na kvadrat, a volumen uz dužinu stranice na treću. Ako raste stranica, površina raste na kvadrat, a volumen na treću. Ne znam formule. Znači taj omjer se nekako eksponencijalno smanjuje kako stranica raste.

Na kraju, što je stanica veća, to veći put moraju preći te molekule i imaju manje površine u odnosu na količinu da membranu pređu. Pa zato veće stanice to rade teže.

Za ovo drugo pitanje nemam pojma, ne znam što suha masa predstavlja, možda će netko drugi znati, ali prema površini više bi se dijelile veće stanice valjda, jer imaju potrebu, je li. 

I naravno, Khan Academy ima video. Nisam ga gledala, ali sigurna sam da pomaže, meni je svaki njihov video iz statistike bio koristan, a sestra je praktički fiziologiju položila s toga, tako da...
https://www.khanacademy.org/science/biology/structure-of-a-cell/prokaryotic-and-eukaryotic-cells/v/cell-size

Podijeli ovu poruku


Poveznica na poruku
Podijeli na drugim stranicama

Evo ti primjera; kocka bridova duzine 1cm ima volumen 1cm3, dok joj je povrsina 6cm2, a omjer povrsine i volumena tijela iznosi 6:1 (na 1cm3 volumena postoji povrsina od 6cm2 kroz koju se gubi toplina). Kocka bridova duzine 3cm ima volumen 27cm3, a povrsinu 54cm2 , te omjer povrsine i volumena tijela iznosi 2:1 (na 1cm3 volumena postoji povrsina od 2cm2 kroz koju se gubi toplina). Princip je isti za sve geometrijski identicne oblike, ukljucujuci i zivotinje. Ako imamo dvije zivotinje identicnog oblika, ona veca ce lakse odrzavati temperaturu tijela. A to je takoder bilo na maturi oko tih zivotinja. :)

Podijeli ovu poruku


Poveznica na poruku
Podijeli na drugim stranicama

Hvala puno ljudi.Naravno da razumijem da porastom tijela omjer povrsine i volumena se smanjule,ali nikako nisam mogao shvatiti zasto sporije odstranjuje stetne produkte metabolizma vece stanice..hm mozda ima neke logike zbog te velicine pa put koji molekula prede.A za za ovo pitanje za dijeljene stanica sam mislio da je odgovor D jer su vece stanice pa imaju potrebu dioba no opet nekom logikom manje stanice se brze dijele pa i cesce.Sve je na principu logike sto mi ne  ide bas u prilog.Manje stanica lista imaju vecu masu suhe tvari hm...what !?

Podijeli ovu poruku


Poveznica na poruku
Podijeli na drugim stranicama

Ovo za odstranjivanje stetnih produkata iz organizama mozda mozes zakljuciti na temelju znanja iz kemije- veca povrsina, veca reaktivnost, sposobnost vezanja cestica, veca BRZINA...tom logikom sam ja rijesila taj zadatak na maturi. :)

 

Uredio medlover20
nije do kraja napisano

Podijeli ovu poruku


Poveznica na poruku
Podijeli na drugim stranicama

1. zadatak se kao što je Sentinel rekla, rješava preko prijelaza topline. Što je tijelo VEĆE toplina će se SPORIJE prenositi upravo zbog omjera volumena i površine. Uzmi si to u obzir jer će sigurno biti zadatak sa životinjama na raznim geografskim područjima (npr veličina neke životinje u pustinji i u sibiru, koja je veća - ova u sibiru), ali pazi, kod vjeverice ili neke druge živine, ona u pustinji ima duže uške upravo zbog povećanja površine pa tako povećava omjer i brže gubi toplinu.

2. Mislim da je ta masa navedena samo da te zbuni i da misliš da mora imati veze u rješenju.. Što je MANJI omjer to je stanica VEĆA pa će sporije i mitozu izvoditi.. vidiš da je u zametku odnos 1,6 dok je u središtu 0,75.. 0.75<1,6 što znači da su stanice u središtu veće pa sporije rade mitozu.

Previše učenja za maturu iz biologije ti neće pomoći jer se traži razmišljanje (PROŠLE GODINE BIO JE PROMETNI ZNAK SA ŽABOM UZ PITANJE ŠTA TAJ ZNAK PREDSTAVLJA). Bolje gledaj videe kao što je seni rekla, na khanu ili na drugim nekim stranicama te tako uči stvari preko primjera 

Podijeli ovu poruku


Poveznica na poruku
Podijeli na drugim stranicama

Ovo drugo je trik pitanje, i omjer i masa su tu da zbune. Ono što treba uočiti je da se radi o ZAMETKU lista. Logično da će se mitoze jako često događati u zametku nečega. Na taj način su eliminirani odgovori C i D jer središnji dio stabljike ne dolazi u obzir. Onda biramo između A i B na način da doznamo jesu li stanice zametka lista veće ili manje od stanica središnjeg dijela stabljike, a da su manje se da zaključiti iz omjera površine i volumena.

Podijeli ovu poruku


Poveznica na poruku
Podijeli na drugim stranicama

Pitanje sa žabom je slično pitanju iz radne bilježnice, Školska knjiga, Život 2. U prilogu je slika pitanja i još jednog pitanja koje se pojavilo na maturi iz iste radne bilježnice.New Doc 2018-02-02_1.jpg

Ako ćeš krenuti na vozački vjerojatno ćete govoriti o tom znaku.

New Doc 2018-02-02_2.jpg

Ako ste u školi radili po udžbeniku Život 1, Školska knjiga, tamo ti je prikazan omjer površine i volumena upravo na kocki. Nažalost nemam taj udžbenik kod sebe da ti poslikam. 

Preporučujem ti da malo baciš oko i na Geografiju, točnije na područje nacionalnih parkova i parkova prirode u Republici Hrvatskoj zna sa pojaviti neko pitanje na zaokruživanje iz tih područja. Istina, to je samo jedan bod, ali opet bod je bod ;)

 

 

 

Uredio Mimzy

Podijeli ovu poruku


Poveznica na poruku
Podijeli na drugim stranicama

  • Recently Browsing   0 korisnika

    Ni jedan registrirani korisnik ne pregledava ovu stranicu