Statistika u svijetu istraživanja i razvoja (R&D) je neumoljiva: ovisno o industriji, između 70% i 90% novih proizvoda ne uspije na tržištu. No, postoji bitna razlika između “plemenitog neuspjeha” (gdje smo znanstveno dokazali da nešto nije moguće) i “glupog neuspjeha” (gdje smo ignorirali tržište, fiziku ili ekonomiju).
Povijest tehnologije puna je briljantnih inženjerskih rješenja koja su postala poslovne katastrofe. Analizom tih promašaja možemo izolirati najčešće zamke i definirati strategije kako ih izbjeći.
1. Sindrom “Rješenja u potrazi za problemom” (The Juicero Effect)
Najpoznatiji primjer modernog R&D promašaja je Juicero. Startup je prikupio 120 milijuna dolara za razvoj visokotehnološkog, Wi-Fi povezanog uređaja za hladno prešanje sokova. Inženjerski gledano, uređaj je bio remek-djelo — predimenzionirani motori, skeneri kodova, vrhunska obrada aluminija.
Gdje je zapelo? R&D tim je riješio iznimno težak tehnički problem (kako primijeniti 4 tone pritiska), ali je ignorirao temeljno pitanje korisnika. Ispostavilo se da se vrećice s voćem mogu jednako efikasno iscijediti — rukama. Uređaj od 400 dolara bio je beskoristan.
Kako ovo izbjeći?
- Validacija prije inženjeringa: Nikada ne pišite liniju koda niti crtajte nacrt dok niste potvrdili da problem boli korisnika toliko da je spreman platiti rješenje.
- “Wizard of Oz” testiranje: Prije nego izgradite automatizirani sustav, simulirajte ga ručno iza zavjese da vidite je li korisnicima rezultat uopće bitan.
2. Zamka perfekcionizma i “Feature Creep”
Inženjeri i dizajneri često pate od želje da proizvod učine savršenim dodavanjem “samo još jedne značajke”. Ovo vodi do kašnjenja, prekomjernih troškova i proizvoda koji je prekompliciran za korištenje.
Primjer: Google Glass. R&D tim je stvorio tehnološko čudo, ali su pokušali ugurati kameru, ekran, internet preglednik i glasovne naredbe u uređaj koji je društveno neprihvatljiv. Nisu se fokusirali na jedan “ubojiti” slučaj upotrebe (npr. samo za kirurge ili skladištare), već su pokušali napraviti sve za svakoga.
Kako ovo izbjeći?
- Definirajte MVP (Minimum Viable Product) i držite ga se: Napravite listu značajki i zatim prekrižite polovicu. Ako proizvod ne rješava glavni problem sa samo jednom funkcijom, neće ga riješiti ni s deset.
- Vremenski okviri (Time-boxing): Postavite stroge rokove. Ako značajka nije spremna do datuma X, proizvod ide van bez nje.
3. Ignoriranje proizvodnje (The Lab Trap)
Klasična R&D greška je razvoj proizvoda koji radi savršeno u laboratorijskim uvjetima, ali ga je nemoguće masovno proizvesti po prihvatljivoj cijeni. To se često događa kada R&D tim radi izolirano od proizvodnog tima.
Problem: Odabrali ste egzotičan materijal ili tolerancije koje zahtijevaju ručnu obradu svakog komada. Cijena proizvoda (COGS – Cost of Goods Sold) postaje previsoka za tržište.
Kako ovo izbjeći?
- Rani DFM (Design for Manufacturing): Uključite stručnjake za proizvodnju u proces dizajna dok ste još na razini skice.
- Standardizacija: Koristite “off-the-shelf” komponente (standardne vijke, baterije, čipove) gdje god je to moguće. Inovirajte samo tamo gdje stvarate diferencijaciju.
4. Zabluda nepovratnih troškova (Sunk Cost Fallacy)
Ovo je psihološka zamka koja ubija tvrtke. “Već smo potrošili 2 godine i milijun eura na ovaj smjer, ne možemo sada odustati.”
Nastavljanje lošeg projekta samo zato što ste već puno uložili je najbrži put do bankrota. R&D timovi se emocionalno vežu za svoje kreacije (tzv. “IKEA efekt”) i gube objektivnost.
Kako ovo izbjeći?
- Nemilosrdni “Kill Criteria”: Prije početka projekta definirajte jasne kriterije pod kojima se projekt gasi (npr. “Ako ne postignemo efikasnost baterije od 80% do lipnja, projekt se gasi”).
- Vanjska revizija: Dovedite nekoga tko nije emocionalno vezan za projekt da procijeni napredak.
Kako R&D dovesti uspješno do kraja?
Uspješan R&D proces nije ravna linija od ideje do proizvoda, već serija petlji učenja. Da biste stigli do cilja:
- Razbijte silose: R&D, marketing i proizvodnja moraju sjediti za istim stolom od prvog dana. Marketing zna što kupac želi, proizvodnja zna što je moguće napraviti, a R&D zna kako to spojiti.
- Slavite “pametne neuspjehe”: Ako tim otkrije da ideja ne valja u prvom mjesecu i potroši samo 1000 eura, to treba nagraditi. Upravo su uštedjeli tvrtki stotine tisuća eura.
- Fokus na “De-risking”: Svaki korak razvoja mora eliminirati najveći preostali rizik. Prvo riješite ono čega se najviše bojite (npr. hoće li fizika dozvoliti ovo?), a ne ono što je najlakše (dizajn logotipa).
Zaključak
Najveći R&D promašaji rijetko su rezultat manjka inteligencije ili tehnologije. Gotovo uvijek su rezultat manjka discipline i kontakta sa stvarnošću. Uspješan R&D ne znači “nikada ne pogriješiti”. To znači griješiti rano, griješiti jeftino i imati hrabrosti ugasiti projekt koji ne vodi nikamo kako bi se resursi preusmjerili na onaj koji mijenja svijet.





